یادداشت های برنامه نویسی به زبان سی شارپ (2) ( متغیرها )

          هر برنامه کامپیوتری برای اجرا به مقداری از حافظه احتیاج دارد ( این حافظه را رم سیستم شما تامین می کند)

درون این حافظه ها ، برنامه شما بطور موقت اطلاعاتی را قرار داده و پس از خروج از برنامه حافظه رم آزاد میشود در هنگام اجرا، برنامه شما معمولا با اعداد و حروف سر و کار دارد . به دلیل اینکه بایستی برای کامپیوتر مشخص باشد که این اطلاعات از چه نوع اطلاعاتی است تا با روش مخصوص به آن نوع اطلاعات با آن برخورد کند لذا باید درابتدای امر نوع اطلاعات تعیین شود. برای استفاده از هر نوع از این اطلاعات باید با نوشتن یک کد و سپس نوشتن یک نام برای آن و قرار دادن یک علامت نقطه ویرگول کار معرفی یک حافظه (متغیر) تمام است .

int    num1 = 45 ;

Double     num2 = 2145.376 d :

Float   num3 = 0.3f ;

decimal num4 = 5.45 m;

در هر یک از این خطوط بسیار ساده شما موفق به ساخت یک متغیر شدید . و بخشی از حافظه رم را به آن اختصاص دادید . البته در همین خط نیز می توانید به آن یک مقدار اولیه هم بدهید که برای بعضی از متغیرها ضروری و برای برخی دیگر اختیاری است . کلمه اول این خط نوع متغیر را تعیین می کند که ضروری ترین چیز است کلمه بعدی را که شما به دلخواه خودتان به این متغیر نسبت می دهید نام این متغیر است که برای استفاده از آن لازم می باشد و بالاخره نقطه ویرگول آخر برای کمپایلر می باشد که بفهمد اینجا آخر خط فرمان است .اما این علامت int چه نوع متغیری است . این نوع متغیر می تواند بازه مشخص از اعداد صحیح را در خود جای دهد  و اگر در طول اجرای برنامه عددی خارج ازاین محدوده و یا نوع دیگری از اطلاعات به آن ارسال شود برنامه دارای خطا خواهد بود. سه نوع متغیر بعدی هر کدم باید با حروف خاصی مشخص شوند . دبل با (d) فلوت ب (f) و دیسیمال با (m) .

در جدول زیر انواع متغییر و محدوده هر کدام را می توانید مشاهده کنید .


یکی از راههای انتقال داده ها به کامپیوتر " تکست باکس ها" هستند که ما از این طریق اعداد و کلمات را وارد کرده و بعد ازآن عملیاتی بر روی این داده ها صورت می گیرد . اگر بخواهیم داخل این تکست باکس ها عدد وارد کرده و بر روی آن عملیات ریاضی انجام دهیم کامپایلر سی شارپ اجازه این کار را به ما نمی دهد . این مشکل کوچک از آنجا ناشی می شود که ، ماهیت تکست باکس ها بگونه ای است که محتوای تایپ شده درون خود را از نوع متن ( و نه عدد) احتساب می کنند . به این نوع متن ها استرینگ می گوئیم . بر روی استرینگ ها که شامل هر نوع کاراکتری میباشند ( حتی اعداد ) عملیات ریاضی نمی توان انجام داد . پس برای این کار چه باید کرد .متدی در سی شارپ برای این کار وجود دارد که در صورتی که بخواهیم بر روی عدد نوشته شده توسط کاربر عملیات ریاضی انجام دهیم باید اول  این عدد  که در واقع برای کامپیوتر شبیه یک متن است را به یک رقم تبدیل کنیم سپس بر روی آن عملیات ریاضی انجام دهیم . 

متد Parse برای تبدیل یک رشته به عدد می باشد . در پروژه زیر شما می توانید نحوه ساخت و مقداردهی چند متغییر رو ببینید . ما برای حصول اطمینان از مقداردهی  شدن این چند متغییر مقدار آنها را خوانده و داخل تکست باکس نمایش داده ایم .

دانلود پروژه سی شارپ : مقداردهی متغیرها (  دانلود )

 دانلود پروژه سی شارپ : تبدیل رشته به عدد ( دانلود )

DigitalCode : Pass Word

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.